حجت‌الاسلام والمسلمین مجید صفدری امام جمعه مهستان: آیه ۹ سوره حجر با تأکید بر حفاظت الهی از قرآن، پیوندی ناگسستنی بین قرآن و امام زمان(عج) برقرار می‌کند. این آیه نشان می‌دهد که حضرت مهدی(عج) به عنوان حافظ حقیقی قرآن، در عصر ظهور معارف الهی را احیا کرده و عدالت را در سراسر جهان گسترش خواهد داد. در دوران غیبت، وظیفه منتظران تمسک به قرآن، عمل به دستورات آن و آماده‌سازی خود برای یاری امام زمان(عج) است. این آیه و روایات مرتبط، اهمیت قرآن و نقش امام مهدی(عج) در هدایت بشر را به روشنی بیان می‌کنند...

🔰 آیه‌های‌مهدوی
▫️۱۴/آیه۹سوره‌حجر
“قرآن و امام زمان(عج)؛ بررسی آیه ۹ سوره حجر و نقش حضرت مهدی(عج) در حفظ و احیای معارف الهی”

حجت‌الاسلام والمسلمین مجید صفدری امام جمعه مهستان:
آیه ۹ سوره حجر آیه‌ای است که بر جایگاه قرآن و رابطه آن با آخرین حجت الهی، حضرت ولی‌عصر (عج) تأکید دارد:
> “إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا ٱلذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُۥ لَحَـٰفِظُونَ”
*”ما خود ذکر (قرآن) را نازل کردیم و قطعاً نگهبان آن خواهیم بود.”*

این آیه شریفه، علاوه بر تأکید بر جاودانگی قرآن، اشاره‌ای لطیف به نقش امام عصر (عج) در حفظ و احیای معارف الهی دارد.

نزول ذکر؛ قرآن، کتاب هدایت جاودانه

خداوند در این آیه تصریح می‌کند که خود او قرآن را نازل کرده و حفاظت از آن را نیز بر عهده دارد.

اما حفظ قرآن تنها به معنای حفظ الفاظ آن نیست؛ بلکه حفاظت از معانی و تفسیر صحیح آیات نیز ضروری است.
از سوی دیگر، قرآن کتاب هدایت است و این هدایت جز با مفسری معصوم و الهی که علم قرآن نزد اوست، میسر نخواهد بود.
در همین راستا، پیامبر اکرم (ص) در حدیث ثقلین فرمودند:
> *«إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ كِتَابَ اللَّهِ وَعِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي…»*
> (صحیح مسلم، ج ۷، ص ۱۲۲)
این حدیث نشان می‌دهد که قرآن بدون اهل‌بیت (ع)، از آسیب تحریف معنوی در امان نخواهد بود. در دوران غیبت، امام مهدی (عج) حافظ حقیقی قرآن است که تأویل و تفسیر درست آن نزد ایشان است.

حضرت مهدی (عج)، قرآن ناطق و نگهبان معارف الهی

از زمان رحلت پیامبر (ص)، همواره خطر تحریف معنوی قرآن وجود داشته است.
در طول تاریخ، بسیاری تلاش کردند با تأویل‌های نادرست، حقایق قرآن را پنهان کرده و مسیر هدایت را تغییر دهند.
اما طبق این آیه، خداوند خود را حافظ قرآن معرفی کرده است؛ و این حفاظت در طول تاریخ، به دست امامان معصوم (علیهم‌السلام) و در دوران غیبت کبری، به دست حضرت مهدی (عج) انجام می‌شود.

امام صادق (ع) می‌فرمایند:
> *«إِنَّ الْقُرْآنَ حَیٌّ لَا یَمُوتُ، وَإِنَّهُ یَجْرِی کَمَا یَجْرِی اللَّیْلُ وَالنَّهَارُ…»*
> (تفسیر عیاشی، ج ۱، ص ۱۶)
این روایت اشاره دارد که قرآن زنده است و جریان دارد؛ و امام مهدی (عج) همان قرآن ناطق است که حقیقت و تأویل قرآن را در عصر ظهور برای جهانیان روشن می‌سازد.

عصر ظهور؛ تحقق وعده‌ی حفاظت الهی
حفاظت از قرآن که در این آیه وعده داده شده است، در عصر ظهور به کمال می‌رسد.
آن زمان که حضرت مهدی (عج) قیام کند، تفسیر حقیقی قرآن را به مردم عرضه می‌کند و تعالیم آن را به شکل کامل در جامعه پیاده خواهد کرد.
در روایات آمده است که در دوران ظهور، امام مهدی (عج) قرآن را آن‌گونه که نازل شده، به مردم خواهد آموخت و مفاهیم اصیل آن را احیا خواهد کرد.
امام باقر (ع) می‌فرمایند:
> *«إذا قام قائمنا وضع یده علی رؤوس العباد فجمع بها عقولهم وکملت به أحلامهم.»*
> (بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۵۳)
این روایت اشاره به دوران ظهور دارد که در آن، با عنایت حضرت مهدی (عج)، فهم مردم از قرآن و معارف الهی به کمال می‌رسد.

وظیفه منتظران در عصر غیبت
حال که دانستیم امام مهدی (عج) حافظ حقیقی قرآن است، وظیفه ما در دوران غیبت چیست؟
منتظر واقعی کسی است که علاوه بر ایمان به امام زمان (عج)، با تمسک به قرآن و عمل به دستورات آن، خود را برای یاری امام آماده کند.
امام صادق (ع) می‌فرمایند:
> *«مَنْ سَرَّهُ أَنْ یَكُونَ مِنْ أَصْحَابِ الْقَائِمِ فَلْیَنْتَظِرْ، وَلْیَعْمَلْ بِالْوَرَعِ وَمَحَاسِنِ الْأَخْلَاقِ.»*
> (الغیبة نعمانی، ص ۲۰۰)
پس انتظار واقعی، انتظار همراه با عمل صالح، تقوا و حرکت در مسیر قرآن و اهل‌بیت (علیهم‌السلام) است.

آیه ۹ سوره حجر، پیام‌های مهمی برای ما منتظران دارد:

حفظ قرآن، در گرو امام معصوم (ع) است و در دوران غیبت، امام مهدی (عج) نگهبان معارف الهی و قرآن کریم است.

ظهور حضرت مهدی (عج)، تحقق کامل وعده حفاظت الهی از قرآن است؛ زیرا در آن دوران، حقایق قرآن برای مردم آشکار شده و عدالت در سراسر جهان گسترده خواهد شد.

منتظر واقعی کسی است که به قرآن تمسک جوید، به دستورات آن عمل کند و با اصلاح نفس، خود را برای یاری امام زمان (عج) آماده سازد.
🗓۱۴رمضان‌الکریم۱۴۴۶